(یادامام وشهدا)  زخم هایتان یادمان رفت  و آرمان هایتان را قاب گرفتیم
(یادامام وشهدا)  زخم هایتان یادمان رفت  و آرمان هایتان را قاب گرفتیم

(یادامام وشهدا) زخم هایتان یادمان رفت و آرمان هایتان را قاب گرفتیم

آیا قانون اجازه #جذب‌معلم از طریق #آزمون‌استخدامی را می‌دهد؟

آیا قانون اجازه #جذب‌معلم از طریق #آزمون‌استخدامی را می‌دهد؟

سیدحمایت‌میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس در خصوص برگزاری آزمون استخدامی #۱۷هزار معلم در وزارت آموزش‌وپرورش گفت:

دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در همه شهرها شعبه دارد و کار اصلی آن تربیت معلم است و اساتید بسیار خوبی در این دانشگاه‌ها مشغول تدریس هستند لذا کسانی که وارد آن می‌شوند، به نوعی استخدام‌شده تلقی می‌شوند.

وزارت آموزش‌وپرورش هر تعداد که نیاز به معلم دارد باید مجوز پذیرش بیشتر را به این دانشگاه‌ها بدهد و از طریق این دانشگاه‌ها جذب صورت گیرد.

معلمی یک موضوع #تخصصی است و هر لیسانسه‌ای #نمی‌تواند معلم شود. معلم در کنار دورس تخصصی باید شیوه تدریس و نوع تدریس و شیوه روانشناسی  و تربیتی تدریس را بیاموزد و به همین دلیل این دانشگاه‌ها رسالت تربیت معلم دارند و اساتید این دانشگاه واقفند که دانشجویان این دانشگاه معلم خواهند شد و فیزیکدان و ریاضی‌دان نخواهند شد.

باید در جذب معلمان، هر تعداد دانش‌آموخته‌ای که در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی وجود دارد، در #اولویت قرار بگیرد و اگر این تعداد تعیین و تکلیف بشود، کمبود معلم را جبران خواهد کرد.

اولویت در استخدام باید از دانش‌آموختگان این دو دانشگاه باشد و در #اولویت‌های‌بعدی باید معلمانی که وضعیت آنان مانند #حق‌التدریسی‌ها و #نهضتی‌ها چندین سال است که تعیین و تکلیف نشده است، مورد ارزیابی قرار بگیرد و تلاش شود آنها هرچه زودتر جذب آموزش و پرورش شوند.

طبق قانون برنامه‌ششم توسعه، استخدام معلم باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی صورت بپذیرد لذا مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بطور دقیق نظارت دارد و اگر تخلفی در این بابت از طریق وزارت آموزش و پرورش صورت بگیرد، با متخلفین برخورد خواهد شد.

اخبار_فرهنگیان

FarhangianNews1

ناکارآمدی حسابرسی در صندوق ذخیره فرهنگیان

ناکارآمدی حسابرسی در صندوق ذخیره فرهنگیان

محمد‌تقی سبزواری

روزنامه قانون شنبه یکم اردیبهشت ۹۷ ص ۱۰

یکی از ارکان صندوق ذخیره فرهنگیان ، حسابرس مستقل و بازرس است. مطابق با بند دوم ماده ۲۰ اساسنامه، حسابرس مستقل و بازرس باید نسبت به صورت های مالی، چگونگی اجرای مصوبات هیات امنا و نیز گزارش هیات مدیره که به هیات امنا ارائه می شود و سایر مواردی که توسط هیات امنا تعیین می شود، اظهارنظرکند. هر چند تعیین سیاست‌ها و بررسی گزارشات نهایی بر عهده هیات امنا ست ولی می توان مرکز هدایت و نظارت و رهبری موسسه را حسابرس مستقل و بازرس دانست. مطابق با این بند، پیگیری سیاست ها و مصوبات هیات امناکه باید توسط هیات مدیره و مدیرعامل اجرا شود بر عهده حسابرس مستقل و بازرس است.

از دیگر وظایف حسابرس مستقل و بازرس، بررسی صحت و سقم صورت های مالی و گزارش هایی است که به هیات امنا ارائه می شود. به همان نسبت که حسابرس مستقل و بازرس از جایگاهی رفیع در موسسه برخوردار است، به دلیل وظایف سنگینی که بر عهده دارد ،مسئولیت عواقب سوء ناکامی های صندوق ذخیره در استحصال سود مورد نظر یا شایعات مبنی بر اختلاس و ناکارآمدی نیز بر عهده حسابرس مستقل و بازرس است. به هر حال، ناکامی صندوق در تحقق اهداف موسسه، متوجه یکی از ارکان چهارگانه است . حلقه رابط بین ارکان چهارگانه، حسابرس مستقل و بازرس است. اگر این رکن به خوبی از عهده وظایفش برآید، تعیین مقصر ناکامی ها کار سخت و دشواری نیست.

با توجه به اینکه گزارشات مالی به صورت سالانه تهیه شده و در اختیار هیات امنا قرار می گیرد، محاسبه سود سرمایه گذاران با عرف بازار و عملکرد صندوق کار سختی نیست. ناکارایی و عدم موفقیت صندوق در کسب نتایج مطلوب، شائبه عملکرد ناصحیح این رکن مهم صندوق را ایجاد می کند. تجربه دو دهه گذشته نشان می دهد که برای تعیین حسابرس مستقل و بازرس باید بیش از بند یکم ماده ۲۰ ، حساس بود. انتخاب یک موسسه حسابداری توسط هیات امنا بدون تعریف مکانیسم خاص برای یک موسسه حقوقی و عظیم اقتصادی نمی تواند حساسیت لازم را نشان دهد. به نظر می رسد برای نظارت بر یک موسسه عظیم اقتصادی که مکانیسمی برای پاسخگویی به سرمایه گذاران در آن تعریف نشده است ، باید علاوه بر هیات امنا از اهرم های دیگر برای نظارت استفاده شود. در صورت تغییر اساسنامه و مشارکت حقیقی یا حقوقی سرمایه‌گذاران یا نمایندگان آن‌ها می توان از تشکل های معلمی برای مشارکت در تعیین حسابرس و بازرس استفاده کرد. هر اندازه نهادهای مشارکت کننده در تعیین حسابرس مستقل و بازرس از نظر کمی و کیفی افزایش یابد، امکان خطای آن کاهش می‌یابد‌. البته چالش موجود مابین حامیان حضور حداکثری مشارکت با حضور حداقلی در مدیریت مسبوق به سابقه است. در شهریور ۹۲، مدیرعامل وقت صندوق در مصاحبه با ایلنا ، نهادهای صنفی را دارای اهلیت لازم برای مشارکت در تصمیم گیری یک بنگاه سرمایه‌گذاری نمی داند. این در حالی است که در سال جاری، وزیر مصمم شده است سه نفر از معلمان را به عنوان هیات امنا و بازرس وارد حلقه تصمیم‌گیری صندوق کنند. گرچه نظر بهروز امیدعلی، مدیرعامل وقت مبنی بر اینکه نهادهای صنفی ، نماینده همه معلمان نیستند، صحیح است ولی می توان با اصلاح اساسنامه و آیین نامه های مربوطه از تمامی تشکل های معلمی برای مشارکت در تعیین حسابرس مستقل و بازرس استفاده کرد. جلب رضایت حداکثری از عملکرد حسابرس مستقل و بازرس در گرو مشارکت حداکثری فرهنگیان و به معنای جلب اعتماد نسبت به عملکرد صندوق ذخیره است.

مدیر عامل وقت در حالی که اداره صندوق توسط آحاد معلمان را روش غیر عملی، نامقدور و نامطلوب می دانست، توصیه می کند فرهنگیان برای مشارکت در اداره صندوق ذخیره ، یک شرکت سهامی عام تاسیس کنند.از آنجا که حسابرس مستقل و بازرس کانال ارتباطی و شخصیت حقوقی معتمد بین هیات امناو هیات مدیره است، پیشنهاد می شود با اصلاح اساسنامه ترتیبی اتخاذ شود تا برای تعیین حسابرس مستقل و بازرس مشارکت حداکثری بین شخصیت های حقوقی در نیروهای صف و ستاد شکل بگیرد.

http://www.ghanoondaily.ir/fa/service/2/جامعه

اخبار_فرهنگیان